2010. április 7., szerda

Marek Krajewski: Halál Breslauban

„Rituális bűnténysorozat a nácik árnyékában”

A történet a harmincas években játszódik, melyben egy kegyetlen kettős gyilkosság miatt felbolydul az alapvetően békés város, Breslau nyugalma (mai nevén Wrocław, magyarul Boroszló). Miközben a rendkívül intelligens, ám meglehetősen karrierista Mock felügyelő a gyilkos nyomába ered, nemcsak a város elitjének és bűnözőcsoportjainak életét és viselt dolgait ismerhetjük meg, hanem a szemünk előtt zajlik le az a brutális hatalomváltás, amely a náci Németországban következett be a „hosszú kések éjszakája” után. A kíméletlen hatalmi játszmák közepette előbb-utóbb mindenkiről kiderül, hogy van mitől félnie.

Állítólag Lengyelország legjobb könyvét sikerült a kezembe vennem, legalábbis néhány internetes oldalon ezt olvashattam róla. Talán ez a kijelentés nem is áll messze a valóságtól, mert valóban izgalmas krimi volt, néhány apróságtól eltekintve. Marek Krajewski író hazájában már annyira befutott, hogy ennek a sorozatnak már a hatodik kötetét adta ki. Hmm, kíváncsi leszek nálunk mennyire fogják kapkodni. :)


A történet 1933-ban játszódik Németországban, a nácizmus éppen a szárnyát bontogatja, amit az író kiválóan ábrázolt a regényben. A korhűséget azonban kissé talán túlzásba is vitte, mivel a túl sok történelmi tény miatt néhol el is vesztettem a fonalat, ugyanis én nem rendelkezem ekkora történelmi tudással. Ha a szerző készpénznek vette, hogy az olvasóközönsége rendelkezik a megfelelő ismeretekkel, akkor velem egész biztosan nem számolt előre. :D De ettől függetlenül kitűnő korképet kapunk az adott időszakról, így akik imádják a történelmet, azok élvezni fogják ezt a könyvet.

Rengeteg szereplő tűnik fel a színen, akik egytől egyik valamilyen pszichiátriai betegségben szenvednek, ugyanis van közöttük rovarfóbiás, szexmániás stb. stb. stb. Nem is nagyon akarom ecsetelni a dolgokat, mert akkor túl sok mindent árulnék el. :) Viszont az író remekül ábrázolja a karaktereket, így az olvasó könnyen el tudja képzelni az egyes szereplőket, még ha egy kicsit betegek is. :D

Mindezek mellett még egy dolgot szeretnék megemlíteni, van egy utca lista a könyv végén, amiben fel vannak sorolva a történetben szereplő utak és utcák korabeli illetve aktuális nevei. Így akik ismerik valamilyen szinten az országot azok könnyebben tudnak eligazodni, ami igazán kitűnő ötlet volt, habár az én helyismeretemen még így sem segített. :)

Összességében ez egy remek és izgalmas történet, de a korrajz leírásában az író egy kicsit túlzásba esett. Előfordulhat, hogy a folytatásban ez márnem lesz annyira szembetűnő, mindenesetre én várom a további köteteket.

A könyvért köszönet a Magvető kiadónak!

Értékelés: 10/7
Mások is olvasták:

3 megjegyzés:

pável írta...

sztem nem volt sok a történelem benne: hiszen a nácik sietve építik ki a noemnklatúrájukat, a rendőrségeken is... a másik történelmi szál, a özépkori keletbe visszautazás megint csak rém izgalmas volt.
nekem inkább az ezoterikus-szabadkőműves vonal volt kissé erőltetett...
ja és nem akkora durranás: nem abszolút remekmű, egyszer elolvasható történelmi krimi, oszt' jónapot. jövőre nem fogunk rá emlékezni.

kivéve ha jön a jobbik kormány... :P

Christina alias Pöfivonat írta...

Az én szememben egy kicsit sok volt, mivel én annyira nem voltam és nem is vagyok oda a történelemért. :D Így néha sikerült is elvesztenem a fonalat.

Szerintem mint krimi megállta a helyét, és én már olvastam ezerszer rosszabbat is. Viszont azt ne felejtsd el, hogy ez az első könyve volt az ürgének. ;) Szerintem a következő jobb lesz.

pável írta...

első?
akkor ürgét öntöttünk